Jumaat, 21 September 2007

TERJEMAHAN TRANSKRIP VIDEO



Cerita Penuh b
tentang pendedahan video konspirasi ini.

Video boleh ditonton di sini.

Terjemahan transkrip video dibuat secara verbatim. Dingatkan suara yang dapat didengar hanya dari seorang yang dikatakan Peguam VK Lingam sahaja.


KHN (CJ) kata dia ada hubungan keluarga dengan Agong sekarang, jadi dia nak tunggu sampai 68, jadi, Tengku Adanan, saya bagi tahu Tengku Adnan, saya ada perjumpaan dengan dia semalam.

Dia kata PM dah sangat marah dengan dia, dia kata no problem dia nak jadi kan you pemangku err, mengesahkan kedudukan you sebagai PMR (PCA), tengah usaha sungguh-sungguh untuk jadikan Tan Sri Mokhtar sebagai KHM (CJM).

Ah, sama-sama kita simpan rahsia ni. Saya tengah usaha sungguh-sungguh perkara ni. Lagi ada sepucuk surat, mengikut Tengku, Saya nak jumpa dia esok, ada sepucuk surat dihantar kepada CJ, maksud saya Tan Sri Dzaiddin, yang Datuk Heliliah, Datuk Ramli, Datuk Ramli dan Datuk Ma’roop dilantik sebagai hakim. Dan dia tolak Dr Andrew Chui dan apa itu Zainuddin Ismail lah. Sebab Zainuddin Ismail mengecam perlantikan you dan perlantikan Tan Sri Mokhtar.

Kemudian you pula, you nampak telah menulis surat mencadangkan lima orang yang selebihnya disahkan sebagai hakim. Mengenai memo kita, saya bincang dengan Tun Eusoff Chin dan kami hantar memo yang sama kepada PM.

Saya cuma nak dapatkan salinan surat yang dah dibuat.


Dan lagi Tan Sri Dzaiddin kata dia akan mencadangkan enam orang untuk mahkamah rayuan, tapi hingga hari ini surat masih belum sampai kepada PM. Dia tak pernah bincang, tapi dia tidak pun hantar surat kepada PM. Ya dia belum hantar. Saya tahu bagi semua hakim mengikut perlembagaan adalah tanggungjawab Datuk untuk menghantarnya, tapi kita tak mahu jadikannya isu buat masa ini.

Ah. Ok. Sebenarnya saya bagi tahu Tengku Adnan supaya maklumkan PM, untuk PM panggil you untuk berjumpa. Saya aturkan supaya Tengku Adnan panggil you secara langsung. Dan saya dapatkan nombor you, saya akan bagi tau supaya dia panggil you terus untuk you berjumpa PMlah. Jadi patutnya ok, lepas tu er, betul, betul, ya sangat penting semua key players berada bersama.

Betul, betul, betul. Betul, betul. You tahu masalah yang sama Tun Eusoff Chin hadapi. Dia cuba lakukan ini semua dan dia tak cukup tentera. Dia tak dapat lakukan kerana ramai dari kem satu lagi. Masa tu malangnnya Tun Daim buat apa saja untuk sabotaj.

Sebaliknya bagaimana keadaan you. – semua ok ke? Tak, jangan risau. You tahu kadangkadang Tan Sri Vincent kata kita lebih banyak bercakap tentang kehakiman dari buat kerja. Tapi kalau saya tak buat bahagian ni, usaha saya akan jadi sia-sia.

Ha ha ha. Ah ya. Betul, betul, betul, betul, betul. Benar, benar, benar,. Betul. Ah benar susah. You tengok, sekarang dia dah ada enam untuk hakim mahkamah rayuan, jadi dia boleh letakkan orang dia sebelum dia bersara.

Betul, betul, betul, ah lepas tu ah, betul. Tapi tak apa, saya akan buat ni, saya akan dapatkan Tengku Adnan untuk aturkan PM supaya panggil you dan Tan Sri Vincent Tan, supaya PM panggil you. You tahu kenapa, sebenarnya, saya terhutang budi dengan Tan Sri Vincent Tan you tau pasal apa, saya brainwash dia, sungguh, malah saya bertengkar dengan dia. Satu hari saya pergi ke rumah Vincent Tan, saya bantai (fire) dia malam tu di rumah dia. Saya kata kalau you tak buat ni sapa lagi nak buat?


Semua orang ni Tun Eusoff Chin, Datuk Ahmad Fairuz, Tan Sri Zainun, semua lawan untuk itu. Kemudian dia panggil Tengku Adnan. Tengku Adnan, dia kata, you tahu saya bukan Perdana Menteri Malaysialah. Jika orang tua tu tak mahu dengar saya, pergi jahanamlah.

Dia bertengkar dengan saya. Saya kata takpa, takpa, you cakap dengan PM lagi besok pagi untuk lantik Datuk Ahmad Fairuz sebagai KHM (CJM). Jadi pagi besoknya dia pergi dan dia panggil saya balik 9.30 mengatakan PM dahpun setuju. Jadi saya kata takpalah, kita harap yang terbaik. Jadi saya kata tak salah mencuba, paling teruk boleh berlaku kita kalah. Sebagai orang tua, dia dah 76 tahun, dia mendapat bisikan dari merata pihak, dan you tak berbisik, dia akan dipengaruhi sebelah sana. Tapi PM sekarang sangat peka kerana setiap kali dia dapat surat dari Tan Sri Dzaiddin, dia panggil Tengku Adnan, dia kata bincang dengan Vincent, datang berbincang.

Ya, ya, ya. Betul, betul, ya, tapi you see walaupun saya kenal PM, saya lawyer in practice pandangan saya adalah….saya melalui mereka, saya bertindak melalui merekalah. Ah, ah ah ah.

Dan lepas tu Dzaiddin akan panggil mereka memberi tahu mereka you pergi jumpa PM dan you menjadikan nya satu isu besar. Oh ya, Saya fikir gitu, saya fikir gitu.


Ok, bagus bagus bagus bagus, ok ok ok ok.

Ah ah, betul, betul. Sekarang saya dengar Raja Aziz, Raja Aziz huh, bercakap dengan peguam saya Thayalan, dan seorang lagi peguam Anad, di mahkamah tinggi, mereka ada kes masing-masing. Jadi Thayalan dan anad tanya Raja Aziz, bagaimana keadaan Tan Sri Wan Adnan?

Dia kata kesihatannya sedang menurun (on his way down?). Tapi you tahu apa yang memeranjatkan yang dia kata. Datuk Fairuz jadi CJM. Dia akan mengatasi (overruled) semua orang, dalam masa tiga bulan, dia akan dilantik PCA, dan dalam 6 bulan dia kan jadi CJ. Dia tak fikir dia terkejut. Dia beritahu kami.

Ha, nampaknya mereka akan mengatur satu kempen untuk melanyak you. Tapi you diam sajalah jangan kata apa-apa. Bila press bertanya, katakan terpulang kepada tuhan, itu saja. Jangan sebut. Saya suka mesej you. You kata you berkerja kuat, apa yang boleh saya buat? Saya pulangkan kepada tuhan.

Itu jawapan terbaik Datuk, itu yang seeloknya.

Ah….saya akan
cuba dapatkan Tan Sri, ingatkan PM mencalonkan gelaran Tan Sri tahun inilah. Ini akan mengangkat you, you tahu.

Oh ya ya ya ya, ha ha Steve Shim dapat cepat, Tan Sri Chong tunggu setahun untu dapat gelaran Tan Sri.

Ah, My god sebab tu lah, ah, Betul betul betul betul, ya ya ya ya, benar benar benar, betul betul.

Jangan risau, kita atur ni. Jika Tan Sri Vincent dan Tengku Adnan nak berjumpa you secara private, mereka akan, saya akan panggil you. Kita atur secara sulit, ditempat yang tak tersangka.


Tak, jangan risau Datuk, saya tahu bagaimana you bersusahpayah untuk Tun Eusoff Chin. Dan Tun kata Datuk Ahmad Fairuz 110% setia. Kita nak pastikan semua kawan-kawan kita bersama demi PM dan demi negara.

Bukan untuk kepentingan kita, bukan untuk kepentingan kita. Kita nak pastikan negara diutamakan. Memang, you tanggung dengan baik, banyak yang you lakukan. Untuk Pilihanraya. Wee Choo Keong , semuanya. Banyak sungguh, orang lain tak akan buat semua tu.

Ya, you tahu. Baguslah. Jangan risau. Saya sentiasa bekerja tentang hal ini.

Ya, ya, jangan risau, jangan risau, Kita kerja sungguh-sungguh berkenaannya. Dan Datuk, dan lagi jika Tan Sri Vincent dan Tengku Adnan nak jumpa you, saya akan aturkannya ditempat yang sangat sulit.

Ok, Datuk very best. God bless you dan keluarga you.

Ok. Thank you thank you. Bye.








0 comments: